Mafiapomo Russell Bufalino (Joe Pesci) mentoroi Frank
Sheerania (Robert de Niro), ammattitappajaa.
Amerikanitalialainen elokuvaohjaaja ja tuottaja Martin Scorsese ei juurikaan tarvitse esittelyjä elokuvamaailmassa. Ohjaajalegenda omien filmien lista on jo 65, joiden joukosta löytyvät mm. mestariteokset Taksikuski (1976), Kuin raivo härkä (1980), Kristuksen viimeinen kiusaus (1988), Mafiaveljet (1990), Casino (1995), The Departed (2006), Hugo (2011) ja The Wolf of Wall Street (2013).
Sheerania (Robert de Niro), ammattitappajaa.
Amerikanitalialainen elokuvaohjaaja ja tuottaja Martin Scorsese ei juurikaan tarvitse esittelyjä elokuvamaailmassa. Ohjaajalegenda omien filmien lista on jo 65, joiden joukosta löytyvät mm. mestariteokset Taksikuski (1976), Kuin raivo härkä (1980), Kristuksen viimeinen kiusaus (1988), Mafiaveljet (1990), Casino (1995), The Departed (2006), Hugo (2011) ja The Wolf of Wall Street (2013).
Scorsesen uutuuselokuva The
Irishman (2019) ehti käväistä elokuvateattereissa – myös Y-Kinossa – ennen kuin
se siirtyi pääosin suoratoistopalvelu Netflixin
ohjelmistoon. Uutuusleffa jatkaa
ohjaajan mafiaelokuvien pitkää sarjaa. Sudenpesää (1973), Mafiaveljiä ja
Casinoa seurasi The Departed, josta Scorsese pokkasi parhaan ohjaustyön
Oscar-gaalassa.
The Irishman on jälleen järjestäytyneen rikollisuuden kuvaus.
Scorsese on koonnut peräti 145 miljoonaa euroa maksaneeseen elokuvaansa
todellisen tähtikaartin, joka on pääosin tullut tutuksi hänen aiemmista
elokuvistaan. Elokuva kerrotaan mafian palkkatappaja Frank Sheeranin (Robert de
Niro) näkökulmasta. Hänen uraansa mentoroi pennsylvanialainen mafiapomo Russell Bufalino (Joe Pesci). Lopulta Sheeran päätyy legendaarisen, kovaotteisen ja
1975 kadonneen ammattiyhdistysjohtaja Jimmy Hoffan (Al Pacino) riveihin.
Scorsesen pitkä elokuva (3h 29min) kuljettaa katsojan maailmaan,
jossa rikos ja politiikka kohtaavat. Se on kappale mafian ja Washingtonin vallanpitäjien
historiaa. Se kertoo Fidel Castron valtaannoususta Kuubassa 1950-lopun lopulla
ja siitä kuinka mafia ja CIA yrittivät kukistaa uuden hallinnon. Elokuva
kuljettaa halki rikollisjoukkojen yhteenottojen 1960- ja 1970-luvuilla aina
päähenkilön elämän ehtooseen yksinäisenä vanhuksena palvelutalossa.
Elokuva voidaan jakaa päähenkilön pyrkimysten mukaan kolmeen
jaksoon. Ensimmäinen osa kertoo sen, kuinka irlantilainen duunari Frank Sheeran
päätyy mafian tappajaksi sattumalta. Robert de Niron pienieleisesti ja
harkitusti esittämä Sheeran on aivan erilainen kuin Mafiaveljien Henry Hill,
joka oli aina halunnut olla gangsteri.
Toinen osa elokuvasta kertoo palkkatappajan halusta olla
mafian arvostettu jäsen. Sheeran hoitaa työnsä ammattimaisesti, kliinisen
brutaalisti, ilman tunteita tai silmittömiä väkivallan purkauksia. Kymmenistä
hänen surmaamistaan henkilöistä osa sivuutetaan vain tekstillä siitä, milloin
he kohtasivat loppunsa.
Kolmas osa elokuvasta kuvaa päähenkilön kulun kohti
pettymystä. Kerskailu menestyksellisestä urasta saa jäädä. Palkkatappajan osana
on ikääntyä, kokea menetyksiä, pohdiskella syntejään ja mahdollista
anteeksiantoa. Historian kulkuun vaikuttanut Sheeran huomaa pian olevansa
historian ja aikalaistensa unohtama. Rikolliselle kipein muistutus omista
laiminlyönneistään on tytär Peggy (Anna Paquin), jonka syyttävä katse ja
kriittiset lauseet seuraavat palkkatappajaa läpi filmin.
Elokuvan tähtinäyttelijöiden keskinäistä yhteistyötä voi
vain ihailla. Robert de Niro (76v) näyttelee ammattitappajaa vähäeleisesti,
mutta hänen silmänsä ja sivunyökkäyksensä kertovat oman tarinansa. Hän kohoaa
ammattiosastonsa pomoksi ja Jimmy Hoffan oikeaksi kädeksi. Al Pacinon esittämä kuljetustyöväenliiton
lakkokenraali on teatraalinen ja ajoittain todella räiskyvä. Näyttävästä
suorituksesta povataankin hänelle parhaan miesnäyttelijän Oscar-palkintoa.
Todella hieno on roolissaan elokuvantekoon palannut Joe
Pesci (76v). Siinä missä hänen hahmonsa aiemmissa Scorsesen rikosleffoissa
lähes rakastivat tappamista, on Pescin Russell Bufalino suorastaan murheellinen.
Kaikkia keskeisiä roolihahmoja ajavat eteenpäin ylpeys, ahneus ja vallanhimo,
mutta samalla heitä masentavat tehdyt teot ja vaihtoehdottomuus. Rikollista
uraa on pakko jatkaa.
Scorsesen elokuvan erikoisuutena ovat tietokone-efektit,
joilla päänäyttelijöitä nuorennetaan. Digitaalinen kasvojenkäsittely on niin
onnistunutta, että siihen ei paria poikkeusta lukuun ottamatta kiinnitä
huomiota.
The Irishman jää elokuvahistoriaan Scorsesen rikkaana ja monipuolisena testamenttina, joka nosti Pacinon, Pescin ja de Niron vielä kerran elokuvataiteen jalustalle. Elokuvan pitkä kesto ja aika lailla loppuunkaluttu aihepiiri pudottavat loppuarvioista pois yhden tähden.
Elokuvan traileri:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti